Inny kierowca wymusił pierwszeństwo na skrzyżowaniu, czego skutkiem była kolizja, w której ucierpiał Twój samochód? A może ktoś nie zachował ostrożności na parkingu i otarł zderzak Twojego auta? Każda osoba poszkodowana w wypadku lub kolizji może ubiegać się o zadośćuczynienie od towarzystwa, w którym ubezpieczona jest winna strona. Jak wygląda zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela? W jakim terminie należy skontaktować się z agentem, aby otrzymać środki? Sprawdź!
Przede wszystkim: protokół
Na stronie internetowej każdego towarzystwa lub Polskiej Izby Ubezpieczeń znajdziesz formularz, który będzie nieocenioną pomocą podczas zgłaszania szkody. Protokół spisany w dwóch egzemplarzach powinien zawierać wszystkie najważniejsze informacje dotyczące wypadku: datę, miejsce i godzinę zdarzenia, jego dokładny opis, dane uczestników (razem z numerami polis), podpisy. Na podstawie dokumentu będziesz mógł ubiegać się o odszkodowanie.
Kiedy należy wezwać policję?
W niektórych przypadkach konieczne okazuje się wezwanie na miejsce wypadku policji. Interwencja służb jest konieczna wówczas, kiedy dwie strony przedstawiają inną wersję wypadku, jeden z kierowców porusza się służbowym pojazdem albo jest nietrzeźwy.
Ile masz czasu na zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela?
Z ubezpieczycielem najlepiej skontaktować się bezpośrednio po wypadku. Jednak niektóre usterki (szczególnie te związane z uszkodzeniem nie samochodu, ale ciała) dają o sobie znać znacznie później. Z tego względu na zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela masz aż 3 lata, a w przypadku szkody osobowej – aż 20 lat.